Thursday, December 15, 2011

Cadangan Hadiah Kahwin

Salam sejahtera buat semua.
Hujung tahun dan cuti sekolah, memang sesuai untuk mendirikan masjid kristal. Waktu macam ni la, ramai org akan pening kepala sebab kad jemputan tak hantar lagi, catering tak tempah lagi, baju songket tak try lagi dan macam-macam lagi la. Takpe, tula pengalaman Raja Sehari namanya.

Kali aku tak nak cerita pasal bajet atau pun tips persiapan kahwin. Yang tu terlambat nak dicerita pun. Yelah, org dah nak kahwin, nak bajet mendenya lagi. Kali ni aku nak cerita pasal hadiah kahwin.
 Apa hadiah kahwin yang paling menarik yang korang pernah bagi atau dapat??? Kadang-kadang kita rasa macam bukan masalah besar. Alah, pegi je beli kat pasaraya hiper yang bersepah kat KL tu. Macam-macam hadiah ada. Betul, aku setuju. Tapi bagi aku, kan ke lebih elok kalau hadiah kita tu satu yang bakal pengantin boleh guna diawal-awal kehidupan diaorg sebagaku suami isteri. Kalau bagi hadiah yang beratus ringgit regenya tapi pakai adela setahun dua kali, agak merugikan bagi aku. Takpun, ada 8 orang bagi hadiah yang sama, Ish3, last2 nanti, diaorg bungkus bagi pulak pada org lain. Jadi sebagai panduan korang-korang yang nak pegi kenduri kahwin sepanjang bulan ni dan bulan depan, aku ada senaraikan cadangan barangan yang korang boleh hadiahkan kepada bakal pengantin. Biar harga tak mahal, yang penting berguna.

Rak pinggan – sangat berguna utk susun pinggan mangkuk yang dah dibasuh. Kalau takde rak, susun kat atas para dapur tu je la jawabnya. Ada banyak jenis...plastik atau besi. Yang besi la nampak ok sikit.

Ayat Al-Quran – sesuai utk pasangan pengantin yang masuk rumah baru. Ayat yang selalu menjadi favourite ialah Surah 3 Qul, ayat kursi dan ayat seribu dinar.

Buku – Yang ni ramai yang tak terpikir nak bagi. Contoh buku ialah macam buku Indahnya Hidup Bersyariat oleh oeh Dato Ismail Kamus. Buku asas fardhu ain yang boleh dijadikan asas panduan suami isteri.

Bantal – Bantal? Ada ke org bagi hadiah bantal? Sebab takde tu la aku cadangkan ni. Selalunya org bagi hadiah cadar. Tapi bukanlah beli bantal yang hari ni pakai besok dah leper macam kene lenyek lori. Bantal yang cantik dan berkualiti la.

Set sudu/garfu atau pisau – yang ni aku tak berapa arif tapi memang sangat bergumbiralah pasangan yang dapat hadiah set sudu garfu. Set pisau lagi la best kalau dapat sebab memang amat-amat diperlukan [bagi yang memasak di rumah la]. Tak perlu susah-susah nak pergi beli kat Langkawi. 

Jam dinding – selain utk mengingatkan kita mengenai masa, jam dinding jugak boleh dijadikan sebahagian daripada perhiasan dinding rumah.

Lesung batu – hadiah yang berat tapi banyak kegunaan. Memang hadiah ni nampak pelik tapi pasangan pengantin yang dapat tu mesti suka punyalah.

Tong gas + dapur – Hadiah yang paling berat tapi paling banyak dipakai. Hadiah ni susah utk dibawa ke kenduri dan susah jgk pengatin nak terima. Kalau nak bagi jugak, pandai-pandailah korang usung tong gas tu ye.

Sebenarnye ada banyak lagi hadiah kahwin yang simple tapi sangat berguna utk pasangan pengantin. Barang yang standard jadi hadiah mcm set cawan, pinggan, seterika tu tak salah kalau nak bagi. Tapi kadang-kadang terlampau banyak sangat sampai tak digunakan. Kalau kita fikir betul-betul, mesti kita dapat idea barang apa yang berguna utk pasangan yang baru berkahwin. Jadi, fikir-fikirkan dan selamat menghadiri kenduri kahwin.

p/s: Best oo kahwin ni, tak percaya...pergilah kahwin. :-)

0 comments:

Post a Comment