Saturday, March 17, 2012

Rancangan I'm Old Enough

Salam Sejahtera Buat Semua,

Korang pernah tak tengok rancangan Jepun ni? Sekarang ni AI tak pasti plak bila tayangannya tapi dulu AI pernah tengok di TV3.
Apa yang menarik dengan rancangan ni?? Menariknya...rancangan ni mengisahkan kanak-kanak yang diberi tugasan yang tak pernah dia buat sebelum ni. Contohnya beli barang dapur atau beli ubat untuk emak yang sakit. Dia perlu pergi sendiri ke kedai, beli barang yang diminta dan balik ke rumah. Yang menariknya ialah perjalanan pergi dan balik tu. Ada yang terpaksa naik bas, naik keretapi atau naik feri. Ada juga yang kena lintas jalan atau naik jejantas.

Kadang-kadang AI rasa terharu jugak tengok kanak-kanak kecil ni usung barang yang berat @ banyak. Ada jugak yang nasib tak baik....balik dalam hujan atau hari dah malam. Kesian pulak tengok. Tapi kita nampak kat tv dia sorang...sebenarnya ada cameraman dan orang dewasa yang ikut setiap kanak-kanak yang terlibat. Cuma tak boleh nak membantu dia je..

AI tengok...bagus jugak citer Jepung ni. Dia mengajar kanak-kanak untuk menjadi tabah dan kuat dalam hidup. Tak bergantung kepada ibu dan bapa je. Kanak-kanak ni jugak akan berhadapan dengan situasi yang menakutkan dia. Contohnya macam melintas jalan atau melalui kawasan yang gelap. Tapi dia kuatkan semangat dan teruskan perjalanan dia sampai ke rumah. Bagi AI itu adalah pengajaran dan pengalaman yang paling berguna untuk dia bawak sampai dewasa. 


Cerita panjang-panjang pun tak guna, jom tengok video nih...





Unlimited Free Image and File Hosting at MediaFire

0 comments:

Post a Comment