Sunday, September 22, 2013

Minyak oh Minyak (Edisi Penjimatan)


Salam sejahtera buat semua.

Masih lagi berkisarkan mengenai kenaikan harga minyak Ron95, Ron97 dan diesel. Takde apa lagi yang boleh rakyat jelata macam aku buat. Harga minyak dah pun naik. Bagi aku, daripada kita dok mengeluh dan salahkan orang lebih baik la kita fikir macam nak atasi masalah peningkatan jumlah perbelanjaan ni.

Kenaikan harga minyak bukan saja meningkatkan perbelanjaan minyak kenderaan tapi juga kemungkinan kenaikan harga barang yang juga memberi kesan pada perbelanjaan kita.

Aku dah mula merangka beberapa tindakan untuk mengurangkan perbelajaan rumah bagi mengimbangi kesan langsung kenaikan harga minyak ni.( pergh, ayat apa aku pakai ni).

1. Amalan penjimatan elektrik dan air. Sebelum ni dah memang jimat tapi rasanya boleh dijimatkan lagi. Nasib baik aku tak pakai penghawa dingin. Kalau tak lagi byk la bil letrik aku.

2. Aku akan mula belajar senggara sendiri kereta aku. Sekurang-kurangnya dapatla jimat duit upah service di kedai. Dapat minor services pun dah kira ok la untuk permulaan.

3. Amalkan pemanduan yang berhemah. Cthnya, bawak dengan kelajuan tetap dan bawah 100kmj untuk jimatkan petrol.

4. Pastikan ada simpanan kecemasan sekurang-kurangnya 20%-30% daripada gaji. Kalau harga minyak naik lagi seleps ni takde la aku terkejut sangat sebab dah ada backup duit simpanan kecemasan ni.

5. Mula melabur untuk gandakan duit yang ada. Tapi bukan pelaburan haram ye. Boleh tengok entry aku pasal emas dan perak. Aku memang tgh mengkaji potensi pelaburan emas dan perak ni.

Aku rasa tu je tindakan penjimatan yang aku boleh buat untuk mengatasi isu kenaikan harga minyak dan kemungkinan  harga barang. Kalau ada yg lain nanti aku update list ni. Sama-samalah kita berjimat cermat.

p/s: Senyap je sekarang ni pasal kenaikan harga minyak. Semua dah dapat terima hakikat rasanya.

0 comments:

Post a Comment