Tuesday, December 31, 2013

Tahun Baru 2014 dan Zakat

Tak lama lagi dah nak masuk tahun baru 2014. Asal masuk tahun baru je mesti orang pikir pasal azam. Tiap-tiap tahun buat azam tapi tercapai ke tak...raj tahu la. Aku percaya ramai yang terlupa pasal satu perkara penting menjelang tahun baru iaitu Zakat. Apabila dah cukup setahun maka terdapat beberapa perkara yang perlu kita lakukan berkenaan dengan zakat.

Zakat ialah rukun Islam ketiga. Rasanya tu semua orang tau. Tapi ada orang yang masih kurang jelas dan ada yang tak tau jenis-jenis zakat selain zakat fitrah yang di bayar masa bulan Ramadhan tu. 


Pengertian Dari Segi Bahasa
Zakat dari segi bahasa bererti “BERSIH”, “SUCI”, “SUBUR”, “BERKAT” dan “BERKEMBANG”

Pengertian “BERSIH” dan “SUCI” dalam istilah zakat ialah membersihkan harta dan membersihkan diri orang kaya daripada bersifat kedekut dan bakhil. Dalam erti yang lain ialah membersihkan diri daripada sifat dengki dan dendam terhadap orang kaya.

Pengertian Dari Segi Syarak
Zakat dari segi syarak pula ialah mengeluarkan sebahagian harta tertentu diberikan kepada asnaf-asnaf yang berhak menerimanya setelah memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan oleh syarak.

Jenis-jenis zakat:

1. Zakat pendapatan
2. Zakat wang simpanan
3. Zakat KWSP
4. Zakat saham / pelaburan
5. Zakat emas dan perak
6. Zakat perniagaan
7. Zakat binatang ternakan
8. Zakat hasil pertanian
9. Zakat hasil laut
10. Zakat rikaz dan ma'din

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 267: “Wahai orang-orang yang beriman, Belanjakanlah (zakat) (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu"

Jadi, sempena tahun baru 2014 ni...jangan lupa tunaikan kewajipan anda untuk membayar zakat (jika cukup haul dan nisabnya). Wallahualam.

Klik sini utk kalkulator zakat. -- >> http://m.zakat.com.my/#ScreenKalkulator

Sumber: 
http://www.e-zakat.com.my/info-zakat/pengertian-zakat/
http://www.maidam.gov.my/zakat/index.php/kutipan-zakat/jenis-jenis-zakat
http://ms.m.wikipedia.org/wiki/Zakat
http://www.islamgrid.gov.my/hadith/detailed.php?id=13&j=3

0 comments:

Post a Comment