Sunday, September 1, 2013

Kisah Emas dan Perak


Salam Sejahtera buat semua.

Dua tiga hari ni aku jadi berminat pulak nak mendalami ilmu pelaburan emas dan perak. Dah lama dah nak tahu lebih lanjut pasal pelaburan emas dan perak ni tapi baru dua tiga hari ni je ada masa senggang membaca dengan lebih lanjut.

Untung ke buat pelaburan dalam emas dan perak ni? Pada aku sama saja dengan mana-mana pelaburan yang ada. Setiap pelaburan mesti ada risiko untung rugi (hanya ASB je yang menjamin pelaburan tanpa risiko). Itu lah asas utama dalam pelaburan. Cuma dalam konteks emas dan perak ni, sebagai umat Islam kita kena lebih berhati-hati. Tersilap cara pelaburan yang halal boleh jadi haram. Jadi sebelum melabur, aku nasihatkan buat la kajian dan sedikit rujukan bab hukum hakam membeli dan melabur dalam emas dan perak. Secara peribadi, aku suka merujuk dengan Ustaz Zaharuddin untuk perkara melibatkan muamalat ni sebab dia memang pakar dalam bidang ni.


Bercakap pasal pelaburan emas dan perak ni, aku yakin ramai yang akan lebih cenderung kepada pelaburan emas. Aku pun dulu lebih berminat dengan pelaburan emas. Memang tak dinafikan pelaburan emas boleh memberi keuntungan kepada kita kalau kita tahu teknik yang betul dalam pelaburan. Tetapi rupa-rupanya pelaburan perak juga mempunyai potensi yang sama dengan emas. Paling menarik minat aku ialah, harga perak adalah jauh lebih murah berbanding harga emas. Sejauh mana? Hampir 50 kali ganda lebih murah. Pergh, jauh tu. Maknanya kalau harga emas RM1,500, harga perak ialah RM30 (nilai hanyalah sebagai contoh). Dari segi pulangan pulak, kenaikan harga emas dan perak hampir sama. Malah, kadang-kadang kenaikan harga perak adalah lebih tinggi berbanding emas. Bagi aku, inilah peluang untuk aku melabur dengan modal yang sedikit.

Sebagai contoh semasa pos ini ditulis, harga 100gm emas ialah RM15,743.00 manakala harga 100gm perak ialah RM310.00. Aku takde duit sebanyak RM15 ribu tapi rasa aku mampu untuk beli dengan nilai RM318.00 tu. Boleh rujuk harga emas dan perak di sini. http://www.kitco.com/

Baru-baru ni aku terjumpa satu ebook yang ditulis oleh pelabur perak ‘underground’. Underground sebab 3 tahun lepas dia melabur dalam perak secara diam-diam semasa orang lain melabur dalam emas. Hasilnya sangat mengejutkan. Dia terkejut, orang lain lagi la terkejut. Tak sangka pelaburan perak boleh memberi pulangan yang lumayan. Beliau ialah saudara Ikram Adi.

Di dalam ebook Panduan Pelaburan Silver, beliau ada menceritakan teknik yang betul, selamat dan menguntungkan dengan risiko yang paling minima. Tak dinafikan sekarang ni tak ramai yang boleh bercerita teknik pelaburan perak. Mungkin sebab tak ramai yang fokus dalam perak kot, hehe. Jadi, memang bagusla saudara Ikram Adi sudi berkongsi rahsia yang beliau gunakan. Walaupun ebook yang beliau tulis ni perlu dibeli, pada aku inilah harga untk mendapat satu ilmu. Mana boleh nak dapat free je, betul tak? Aku rasa tak rugi melabur sedikit duit untuk dapatkan rahsia dan ilmu daripada otai yang dah berjaya menjana keuntungan. Kalau korang berminat, boleh beli ebook Panduan Pelaburan Silver beliau. Selain ebook, beliau juga mengadakan seminar khas untuk sesiapa yang berminat. Aku berhajat nak pergi seminar tu satu hari nanti. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment